Kleine uk

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kleine uk. Een forum voor iedereen die kittens lief heeft.


4 plaatsers

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    alinelaila
    alinelaila


    Aantal berichten : 38
    Registratiedatum : 13-10-10
    Leeftijd : 35
    Woonplaats : meppel

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  alinelaila wo okt 13, 2010 8:27 pm

    Ik weet niet zo goed waar ik het moet zetten, excuses als het verkeerd staat.

    Vaak hoor en zie ik kittens die slecht brokjes willen eten. Dit heeft als gevolg dat ze slecht groeien en daardoor pas op latere leeftijd geplaatst kunnen worden.

    Daarom leek het me wel handig om een topic aan te maken waarin we elkaar tips kunnen geven wat te doen als een kitten slecht brokjes wil eten.

    Hier alvast wat tips, voel je vrij om het aan te vullen:

    - Brokjes overgieten met heet water. Het ruikt sterker en de brokjes worden zacht en daardoor makkelijker te verteren.

    - Brokjes van een ander merk erdoor mengen. Verandering van spijs doet eten, zegt men wel eens.

    - Beetje blikvoer, a/d, carnibest door de brokjes mengen.

    - Een blikje 'Tonijn op olie' of 'Sardientjes op olie' kopen en een beetje van het vocht door de brokjes mengen. Ruikt sterk en daardoor kunnen de kittens aangespoord worden om te eten.

    - Verschillende bakjes/bordjes uitproberen. Sommige kittens zijn eigenwijs en willen alleen uit platte bordjes/aardewerken bakjes/plastic rondje bakjes/noem maar op eten.

    - Op een andere plek in de kamer zetten. Eten op een andere plek wil ook wel eens helpen.

    - Er een spelletje van maken en brokjes verstoppen of in een frummelbord stoppen.
    Admin
    Admin
    Admin


    Aantal berichten : 68
    Registratiedatum : 10-10-10
    Woonplaats : Noord-Brabant

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Admin wo okt 13, 2010 8:53 pm

    Goede tips alinelaila,

    Erg handig want soms kunnen ook de meest kleinste behoorlijk kieskeurig zijn.

    Als ik hier kittens heb die moeite hebben met de overgang van melk naar vaste voeding is eigenlijk mijn ervaring heb geduld. Meestal is het een stap die ze door moeten krijgen en waar je niet te veel druk op moet leggen. Voer op vaste tijden!

    Inderdaad de tips die jij schrijft zijn heel waardevol en gebruik ik ook vaak. Vooral brokjes weken met warm water of warme kittenmelk dat ze een beetje zacht worden en lekker ruiken.

    Wat ik zelf ook vaak doe als ze nog moeten over stappen van "de fles" naar vaste voeding is wat natvoer onder de neus en op het mondje smeren. Dit geeft een lik reactie. Vaak is het eenmaal geproeft verkocht. Mocht dit niet lukken een heel klein beetje natvoer of geweekt brokje in het mondje stoppen. Meestal vraagt de kitten meteen om nog een beetje. Soms moet je dit je een paar keer doen (soms zelfs een paar dagen) voor een kitten door heeft dat hij het ook heel goed zelf kan pakken.

    Soms lukt het als het weeskittens zijn als er een voorbeeld "kat/poes" in de kamer erbij komt. Dan kunnen ze afkijken net als ze bij mama zouden doen.
    Admin
    Admin
    Admin


    Aantal berichten : 68
    Registratiedatum : 10-10-10
    Woonplaats : Noord-Brabant

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Admin wo okt 13, 2010 9:08 pm

    Owhja,

    Let ook op dat het voerbakje niet naast of dichtbij de kattenbak staat. Dit kan ook het gevolg hebben dat de kittens niet willen eten of onzindelijk zijn!

    Ook natuurlijk op letten dat het geen medische oorzaak heeft.
    Bij een leeftijd vanaf 3,5 week tot 6 weken komen de tandjes door bij kittens dit kan ook een oorzaak zijn dat brokjes en ander eten een tijdelijk taboe is voor een kitten.
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic wo nov 10, 2010 12:02 pm

    Heb jullie tips allemaal nog eens goed gelezen,ik zit namelijk met de danceling van linde die ik niet aan de brokjes krijg
    Het meeste heb ik al geprobeerd,maar werkte helaas niet
    Alleen de tip van aline met de olie kan ik nog proberen

    Natvoer eten ze wel,ook carnibest
    Maar ze willen om de twee uur eten hebben,dan piepen ze werkelijk keihard en lopen ze me overal achterna
    Soms word ik er een beetje moedeloos van,want ze hebben dan duidelijk honger,maar ik kan ze toch moeilijk elke twee uur natvoer geven?

    Salsa en Jazz hebben dan ook nog eens dat ze liever uit mijn hand eten dan van een bordje (alleen smorgensvroeg eten ze zelf van een bordje dan zijn ze na een lange nacht waarschijnlijk uitgehongerd)

    En met pardoes gabber en steffie in de buurt is het niet handig om de ukjes rustig te laten eten
    Momenteel zorg ik dat de andere katjes zelf iets lekkers hebben als ik de danceling eten geef

    Ik geef ze echt van alles,en tussendoor ook wel eens kattenmelk zodat de maagjes toch weer gevuld zijn

    Ze zijn nu precies 5 en een halve week
    Rock en Zumba wegen 573 en 521,die zijn dus mooi op gewicht
    Maar Salsa weegt maar 368,hij is nu wel weer een klein beetje aangekomen
    Jazz blijft maar afvallen en weegt nu 360 gram,dat is dus echt veel te weinig

    Als ze nu maar brokjes gingen eten dan hoeven ze geen honger te hebben en kunnen ze eten wanneer ze willen
    Ik geef ze kitten babycat,maar in de keuken staan ook bakjes met kitten 36,purina one bozita en eukanuba,keus zat dus,maar ze willen het echt niet Sad
    Susanne
    Susanne


    Aantal berichten : 70
    Registratiedatum : 12-10-10
    Woonplaats : Hoofddorp

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Susanne wo nov 10, 2010 1:04 pm

    Hopelijk werkt de tip van Aline met de olie, olie met vissmaak zou toch wel heel aantrekkelijk moeten zijn.

    Het mengen met heet water of kittenmelk heb ik ook wel eens geprobeerd, maar lieten ze compleet links liggen. Een paar kleine brokjes gemengd met wat natvoer werd af en toe wel eens per ongeluk naar binnen gewerkt.

    Heb je ook al geprobeerd om minder vaak natvoer of carnibest te geven? Als het minder vanzelfsprekend voor ze is dat ze om de twee uur eten krijgen, worden de brokjes misschien wel interessanter. En anders zit er misschien niet veel anders op om te accepteren dat ze nu nog geen brokjes willen eten, maar dat ze dat over een paar dagen/week wel willen.
    Admin
    Admin
    Admin


    Aantal berichten : 68
    Registratiedatum : 10-10-10
    Woonplaats : Noord-Brabant

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Admin wo nov 10, 2010 1:51 pm

    Hoi Bic,

    Wat vervelend dat de danceling nog steeds moeite heeft met de overgang naar vast voer.

    Ik zou zeker niet elke 2 uur gaan voeren. Ze zouden normaal gesproken 4 voedingen per dag nu moeten krijgen dus dat is ongeveer om de 4 uur. Dus ga echt niet elke 2 uur voeden. Kittens moeten in ritme komen en jij bent hun voorbeeld. Als je ze elke 2 uur gaat verwennen met allemaal lekkere hapjes snap ik wel dat ze niet graag willen wachten en dan brokjes voor hun neusjes krijgen.

    Het uit de handen eten wijs er denk ik op dat ze zoeken naar geborgenheid. Net als het nog lekker liggen tutten bij mama Linde aan een tepeltje. De mensen huid voelt prettig en vertrouwd voor ze.

    Wat ik ook nog wel eens doe als ze moeite hebben met brokjes gewoon de kitten bij je pakken en 1 voor 1 de brokjes voeren. Vaak moet je dan de brokjes (niet geweekt) 1 voor 1 in het mondje doen het als een pilletje dat het brokjes echt in het mondje zit (en niet uitgespuugd word) dat ze zo de smaak proeven. Meestal als je dit een paar keer achter elkaar hebt gedaan hebben ze de smaak te pakken en worden ze gretiger. Het is een leer proces voor de kleintjes en jij geeft ze les hoe ze het moeten doen en dat het eetbaar is.

    Probeer dus structuur, regelmaat en 1 soort voer/brokje te geven. Als ze het eenmaal door hebben kunnen ze later zelf kiezen wat ze lekkerder vinden maar op dit moment moet jij voor ze kiezen denk ik. Steeds iets anders is gewoon niet zo goed, ze worden te verwend, leren eigenlijk niet hoe ze moeten eten van de brokjes en het is ook niet zo goed voor hun maagjes en darmpjes als je steeds veranderd. Dit kan echt problemen geven van diarree en gewicht schommelingen. Je kan dus beter kiezen denk ik voor 1 soort brokje met wat kwaliteit en 1 soort natvoer/vers voer als afwisseling en beloning. Let op met olie want die kan wel gevolgen hebben voor de ontlasting.

    Probeer ook gewoon vaste voer tijden aan te houden en niet te veel af te wijken van het normale ritme voor kittens van hun leeftijd tot ze helemaal zelfstandig eten en het zelf kunnen bepalen. Als je te snel gaat voeren is de honger nog niet echt heel groot en zullen ze minder makkelijk nieuwe dingen uitproberen met eten. Het klinkt heel hard maar ze hebben gewoon opvoeding nodig, geen verwen "tante". Een zeurend kindje ga je ook niet steeds chips of chocolade geven een uur voor het eten toch? Dan wilt het kindje na een tijdje ook niet meer leren gewoon te eten of zelfs helemaal geen normaal eten meer omdat het A geen honger heeft en B elke dag gewend is lekkers te krijgen voor eten.

    Natuurlijk is het wel belangrijk dat ze voldoende binnen krijgen, leg de lat dus niet meteen te hoog bij ze maar blijf ze wel elke voeding stimulieren. Als ze echt te weinig brokjes hebben gegeten kun je dit altijd nog achteraf na het trainen aanvullen met een beloning van natvoer/vers voer en kittenmelk. Ik schrik wel een beetje van de hele lage gewichtjes van de 2 kleinste.

    Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
    Het is zeker geen kritiek, dus pak het ook zo niet op. Ik heb het je wel vaker gezegt.
    Je bent soms echt veel te lief voor de kleintjes! Smile

    Succes en hopelijk gaat er snel vooruitgang komen. Hou je ons op de hoogte?
    Liefs Marijke
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic wo nov 10, 2010 2:11 pm

    Dank je wel voor je reactie marijke

    Je weet dat ze al vanaf 4 weken niet meer bij mama linde zijn he?
    En sindsdien zijn ze dus erg veel afgevallen
    Hieruit maak je weer goed op hoe ongelofelijk belangrijk mama voor de ukjes is
    Maar helaas moesten ze door ziekte van linde wel bij haar weg en zijnz e nu dus geheel afhankelijk van mij.

    Juist door het vele afvallen,en dat jazz en salsa zich erg lusteloos gingen gedragen,maakte ik me nog meer zorgen,en ja dan kan je het als verwennerij zien maar daardoor kreeg ik wel de indruk dat ze echt meer eten nodig hebben
    En eerlijk gezegd heb ik dat nog steeds,met name omdat jazz nog steeds blijft afvallen

    Ik geef ze zelf alleen maar babycat van royal canin.
    Ik bedoelde meer dat als ze dat niet lusten dat er dus nog meer merken in de keuken staan,maar ook daar eten ze dus niet van

    Brokje voor brokje is me tot nu toe nog niet gelukt,ze spugen het gewoon weer uit
    Ben vanmorgen nog weer op de bank gaan zitten met brokjes naast me,en heb het weer geprobeerd,helaas..........blijven piepen zodat het brokje er gewoon weer uitvalt

    Steffie heeft voor gedaan hoe het moet,rock vond het wel interessant maar wilde het zelf niet

    Ik voer ze dus ook niet om de twee uur,omdat ik dat tevaak vind,ik hoop eigenlijk ook dat als ze het niet meer uithouden toch aan de brokjes beginnen
    Ik probeer om de 3 a 4 uur aan te houden

    Ze associeren mij ook met eten,zolang ik stil ben slapen ze door,maar zodra ik praat en ze horen mijn stem komen ze piepend hun mandje uit en naar me toe rennen

    Eerlijk gezegd is dit ook het eerste nestje wat zoveel moeite heeft met de brokjes
    Maarja ze zijn ook zo van de ene op de andere minuut bij mama weggehaald,toen dronken ze alleen nog maar bij haar
    Ik heb ze in het begin wel geflest,maar wilde ze ook zo snel mogelijk op vast voer hebben

    Binnen een paar dagen lukte het me ze zelf aan het natvoer te krijgen.stapje voor stapje,in het mondje gedaan,vingers af laten likken,van hand laten eten en zo richting het bordje
    Rock en zumba hebben daar totaal geen moeite meer mee,maar salsa en jazz willen nog steeds het liefste van mijn hand eten
    Jazz moet ik nog regelmatig eerst wat in haar bekkie doen voor ze gaat eten

    Meestal gaan de brokjes dan ook wel vanzelf,weken of door het natvoer.....maar de danceling wil het tot nu dus niet,zelfs rock en zumba niet
    Misschien maak ik me zorgn om niets,en zitten ze straks lekker brokjes te smullen,maar ik maak me gewoon zorgen om hun gewichtjes

    Ik geef ze ook al ad en royal canin convelesence (of hoe schrijf je dat)
    exra krachtvoer,en carnibest eten ze ook,dat zijn toch allemaa krachtvoeren (de vijfling is flink aangekomen sinds ze op de carnibest zitten)

    Maar toch lijkt het erop dat ze niet voldoende krijgen,en ja daar maak ik me toch wel zorgen om

    Met die olie zeg je inderdaad wat,misschien toch niet zo handig om te geven dan?
    Susanne
    Susanne


    Aantal berichten : 70
    Registratiedatum : 12-10-10
    Woonplaats : Hoofddorp

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Susanne wo nov 10, 2010 2:28 pm

    Met de olie zou ik niet al te gul zijn, maar ik denk ook niet dat het de bedoeling is om de brokjes te doordrenken met olie. Een klein beetje om smaak af te geven, zou voldoende moeten zijn.

    Het fijnste zou natuurlijk zijn dat Linde zich weer beter gaat voelen en je de kleintjes nog even bij haar kunt laten drinken, al is het alleen maar voor de allerkleinsten om aan te sterken.

    Van wat ik lees, zouden ze in elk geval wel meer dan voldoende te eten binnen moeten krijgen, ondanks dat Jazz nog steeds blijft afvallen.
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic wo nov 10, 2010 2:35 pm

    Terug bij linde is helaas geen optie
    Linde is nog steeds niet in orde,en als dat wel zo zou zijn heeft ze nu na anderhalve week waarschijnlijk ook geen melk meer
    Linde kijkt trouwens niet op of om naar haar kittens
    Dus helaas

    Toch blijft jazz afvallen,en zitten de anderen nu pas weer op het gewicht van anderhalve week terug
    En ze kunnen behoorlijk piepen,als ik ze dan eten geef gaat het er ook gretig in (bij rock en zumba dan en salsa van mijn hand)

    Misschien ben ik overbezorgd,maar wil gewoon zo graag dat mijn kleintjes goed gaan groeien
    Susanne
    Susanne


    Aantal berichten : 70
    Registratiedatum : 12-10-10
    Woonplaats : Hoofddorp

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Susanne wo nov 10, 2010 2:49 pm

    Snap je bezorgdheid heel goed, zou dat zelf ook zijn. Ik hoop dan ook voor je dat je ze aan de brokjes gaat krijgen door de olie en dat ze brokjes vanaf dan helemaal gaan snappen en lekker groeien. Als je dat nog niet gedaan hebt, is het misschien ook een idee om een dierenarts voor te leggen waar je mee zit, misschien kan hij/zij je over de telefoon wat handige tips geven. Je hebt al zoveel geprobeerd, ik duim voor je dat het je toch snel gaat lukken om ze aan de brokjes te krijgen.
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic wo nov 10, 2010 4:04 pm

    Ik denk dat ik er meer van weet dan mijn dierenarts Laughing
    Ik heb ze net weer natvoer gegeven,en ze vielen aan als uitgehongerde wolven,dat is toch bijna niet te begrijpen Shocked
    Nou ja de buikjes zijn weer voor even gevuld

    Ohja voor het geval iemand denkt dat het wormen kunnen zijn,ze netjes al netjes 1 keer ontwormd;)
    Admin
    Admin
    Admin


    Aantal berichten : 68
    Registratiedatum : 10-10-10
    Woonplaats : Noord-Brabant

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Admin wo nov 10, 2010 4:14 pm

    Hoi Bic,

    Ik had net een uitgebreide reactie gegeven maar proef internet verbinding eruit pff en bericht weg zo vermoeiend. Hou het nu even bij een kortere versie.

    Maar ik weet dat de kittens niet meer bij Linde zitten. Opzich wel goed voor Linde denk ik alleen een aanpassing voor de kleintjes.

    Ik denk niet dat het er verschikkelijk mee te maken dat ze daarom geen brokjes eten. Je hebt al zoveel moederloze kittens opgevangen waarbij wel goed ging. Het is natuurlijk niet echt wenselijk om ze moederloos te hebben maar ik de situatie is nu zo. Linde is ook niet echt voorbeeld geweest voor ze omdat Linde zelf ook zo'n moeite had met eten. Dus ook als ze er wel bij Linde zouden zitten hadden ze daar geen of heel weinig steun aan gehad.

    Ik begrijp zeker je bezorgheid heel goed. Maar probeerde vooral te zeggen dat afwijken van het normale vaak alleen maar meer onrust geeft. het maakt je daarin ook onzekerder als het niet loopt zoals je zou willen waardoor je vaak nog meer gaat verandere. Dit kan er ook voor zorgen de kittens meer uit balans raken. Ik denk dat structuur en basis gewoon heel belangrijk is.

    Kleine kittens maken zoveel ontwikkelingen mee in een hele korte tijd dat is niet niets. Alles moeten ze leren en dat kost veel energie. Elke kitten of nestje kittens gaat daar toch weer net iets anders mee om. brokjes leren eten is eigenlijk hetzelfde als met natvoer alleen dan is natvoer is makkelijker in het mondje en aan het mondje te doen omdat het wat meer plakt. Brokjes zijn meer net als pilletjes. Ik deed de brokjes vaak in mijn handen in stukjes breken voor zover dat gaat en dat steeds een stukje in het mondje doen als een pilletje, even voorzichtig het mondje tegenhouden dat ze het niet meteen uitspugen en dat een paar keer achter elkaar. Net zolang tot in mijn hand gaan zoeken naar nog een stukje enz. Dat werkte altijd na wat oefening en gepiept en geprotesteeer goed.

    Katten kennen van nature niet het na apen! En leren door het zelf te ervaren en vooral het instinkt is erg belangrijk.

    Ze snappen denk ik niet wat ze met de brokjes aanmoeten. Ze zien die gekke kleine schijfjes waarschijnlijk als dingen om mee te spelen, met het pootje tegenaan te tikken, aan te snuffelen of om dwars door heen te rennen. Ze moeten leren dat het brokjes zijn en dat het eetbaar is en hoe je het kan pakken om op te eten. Ze zullen het dus moeten ervaren en moeten oefenen.

    Soms is het een kwestie van tijd, soms is het een kwestie van doorzetten en trainen, soms is het beide.

    De gewichtjes vind ik ook wel echt zorgwekkend van de 2 kleinste maar zoals ik begrijp zit hier al wel vooruit gang in? Belangrijk is ook dat het geen lichamelijk/medische oorzaak is natuurlijk. Hoe is het nu met Linde? Ben je nog naar de dierenarts geweest met haar? Zit daar misschien link omdat Linde ook zo slecht ad? Hoe is de ontlasting van de kleintjes is dat weer in orde?

    Olie zou ik zelf niet gebruiken. Ik gebruikte het alleen als ik een kitten had met hele trage darmpjes tijdens bijv de flesvoeding (kmr kan verstopping geven op de darmpjes). Met 1 druppeltje olie per dag moest ik al op letten want na 2 a 3 dagen had die dan vaak al diarree. Zelf zou ik eerder dan iets gebruiken bij/door de brokjes wat ze wel eten bijv Ad/ carnibest.
    Liefs Marijke
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic wo nov 10, 2010 4:31 pm

    Oh dat is shit als je een hele reactie hebt geschreven en ineens is alles weg Mad

    Ik weet dat elk nestje anders is,maar eigenlijk ging het bij de andere nestjes altijd beter met brokjes eten
    Dit is dus de eerste keer dat ik al zolang bezig ben zonder resultaat

    Bij kittens die mama nog hebben maak ik me daar nooit geen zorgen om,die krijgen toch wel genoeg binnen,en ik weet dat ze uiteindelijk wel gaan eten,maar bij kittens zonder mama,zoals de danceling,is het toch wel belangrijk dat ze voldoende binnen krijgen
    En helemaal omdat de gewichtjes zo laag zijn

    Hun ontlasting is prima,ze zijn ook allemaal al een week zindelijk (dat had ik ze binnen een dag al geleerd)met heel af en toe een klein ongelukje,maar dat word ze direct vergeven;)

    Ik blijf het proberen met de brokjes in hun bekjes doen,zostraks nog bij rock en jazz geprobeerd maar ze laten het brokje gewoon uit hun bekkie vallen
    Honger hadden ze toen wel,daarom dacht ik ,ik probeer eerst weer die brokjes,maar helaas.................daarna vielen ze aan op het natvoer (ze zaten midden in de bordjes)

    Toch ben ik van mening dat ze wel degelijk leren van wat ze anderen zien doen
    Rock heeft een paar dagen uitgebreid bij de kattenfontein staan kijken hoe de anderen daaruit drinken,en gisteren probeerde hij het zelf ook ineens Very Happy
    En zo gaat dat vaak ook met eten,de kleintjes leren veel van de groten hier

    Linde gaat langzaam vooruit,ze eet weer,een grote eter is ze nooit geweest,maar ze eet weer natvoer brokjes en drinkt water
    Ontlastiing komt ook weer goed op gang
    Ik wil het haar nu er vooruitgang is niet weer aandoen om mee te nemen naar dierenarts,dat is zo stressvol voor haar

    Ze liggen nu allemaal heerlijk uit te buiken,straks maar weer brokjes proberen
    Thanks x
    alinelaila
    alinelaila


    Aantal berichten : 38
    Registratiedatum : 13-10-10
    Leeftijd : 35
    Woonplaats : meppel

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  alinelaila wo nov 10, 2010 9:12 pm

    Ooh bic, dit is zooo herkenbaar.

    Begin dit jaar heb ik ook een nestje gehad dat geen brokken wilden eten. Was een DRAMA. Moederpoes was veel te jong (8 maanden ongeveer...) en kreeg 2 keer melkklierontsteking. Na de 2e keer heb ik de kittens bij haar weggehouden, maar toen waren ze pas krap 4 weken.

    Wekenlang heb ik van alles geprobeerd. Tonijn op olie gekocht, beetje door de brokken. Nee, dat was het niet. Blikvoer door de brokken, prompt weer diarree en vonden ze ook niet lekker.
    Pap met kittenmelk, ook niet lekker. Carnibest door de brokken, ook niet echt lekker.
    Allerlei andere brokken gekocht, ze namen 1 hap en klaar waren ze er weer mee.

    Het enige wat ze supergoed aten was pure carnibest. Dus ik ben ze maar superveel carnibest gaan geven en toen gingen ze weer goed groeien (ze waren ook te licht). Toen ze een week of 7 a 8 waren gingen 2 van de 4 eindelijk brokken eten. De andere 2 natuurlijk niet Rolling Eyes Gelukkig heb ik daar topmensen voor gevonden waar ze samen naar verhuisd zijn. Die mensen zijn 2 keer per dag carnibest blijven geven en daarnaast onbeperkt brokken. Na anderhalf a 2 weken hadden ze het ineens door en gingen ze brokken eten. Toen waren ze dus al zeker 10 weken oud.

    Heb wel vaker kittens op die leeftijd van moederpoes moeten scheiden (yima o.a.) en nooit problemen gehad met het leren eten van brokjes. Behalve dit nestje dus en ik werd er zo vreselijk moedeloos van. Ik sliep bijna niet meer, omdat ik me zo'n zorgen maakte. Struinde constant het internet af naar tips, halve winkels voor ze leeggekocht, ik wist het werkelijk niet meer wat ik kon doen.
    Uiteindelijk is het wel vanzelf goedgekomen dus, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Gelukkig bestaat er dan zoiets als carnibest Wink Dat vonden ze heeerlijk.
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic wo nov 10, 2010 9:19 pm

    Ik heb er ook nooit problemen mee gehad aline,maar deze vier...pf......jij begrijpt dus helemaal hoe moedeloos ik me daar door voel
    Daarbij komt ook nog eens dat salsa en jazz zo ongelofelijk licht zijn,dan maak je je natuurlijk extra zorgen

    Maar ik denk (hoop tenminste) dat ik nu iets gevonden heb
    Ik had veenvenkelstof besteld en kreeg dat vandaag binnen
    Ken je dat??
    Is voor goeie spijsvertering en voorkomt diarree,tenminste dat lees ik van mensen die er eravring mee hebben met hun katten
    Aangezien ik een aantal katten heb die chronisch diarree heeft (kaya en diddl) en ook kittens nog wel eens aan de diarree zijn,dacht ik laat ik dat eens proberen
    Beetje door het eten doen en dan zou het moeten werken

    Vanavond dus voor het eerste gebruikt
    Het spul ziet er niet uit,pikzwart lijkt wel teer:S
    Maar jemig........ze vinden het allemaal zo verschrikkelijk lekker
    (steffie zat al gewoon uit de pot te eten hahahahahaha)
    Maar de ukjes smulden er ook van,het was nu zelfs jazz die als laatste nog bezig was,en dat heb ik nog niet eerder meegemaakt

    Morgen ga ik het dus mengen met brokjes,eens kijken of ze het dan wel willen eten
    Duim duim duim

    En gelukkig vinden ze carnibest ook lekker:)
    Moet trouwens nieuwe bestellen,heb nog maar twee rollen oeps.......
    Admin
    Admin
    Admin


    Aantal berichten : 68
    Registratiedatum : 10-10-10
    Woonplaats : Noord-Brabant

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Admin za nov 13, 2010 4:40 pm

    Hoi Bic,

    Hoe gaat het nu met de danceling en met Linde?
    Gaat het al beter met eten en hun gewichtjes of is het nog steeds lastig?
    Liefs Marijke
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic zo nov 14, 2010 3:01 pm

    Hoi Marijke

    Met Linde gaat het weer helemaal goed
    Ze eet en drinkt weer goed,en blaast weer heerlijk tegen me waarbij ze ook weer lekker uithaalt,teken datz e zich weer prima voelt Very Happy
    Ze rochelt nog wel af en toe.

    De danceling eet nog steeds geen brokjes
    Heb alles uit de kast gehaald,maar ze willen het gewoon niet
    Het is erg jammer,vooral omdat ze toch nog steeds elke twee uur aangeven dat ze honger hebben,maar ik geef ze om de drie uur wat
    De ene keer carnibest,dan pap dan ad dan ander natvoer dan weer carnibest etcetc.........tussendoor af en toe een klein beetje melk zodat er toch iets in hun maagjes zit

    Bij rock en zumba merk ik dat afleiding nu goed werkt
    Met hun gaat het ook best goed,ik wil ze straks nog gaan wegen maar ik denk dat die twee ook wel aangekomen zijn
    Zij zijn ook lekker speels

    Salsa gaat sinds een paar dagen ook beter,hij speelt ook meer nu en is allert,en ik denk dat ook hij aangekomen is
    Alleen met jazz gaat het niet goed
    Ze is lusteloos,piept veel,nu ook aan de diarree
    Haar vachtje ziet er dof uit,en ze is zo vreselijk mager

    Ik ben haar sinds gisteren een antibiotica kuur aan het geven,in de hoop dat ze daar van opknapt
    Ze speelt ook niet,en loopt zichzelf een beetje in de weg,lijkt niet te weten wat ze nu wil
    Heel erg zielig,en om haar maak ik me dan ook erg veel zorgen Crying or Very sad
    Admin
    Admin
    Admin


    Aantal berichten : 68
    Registratiedatum : 10-10-10
    Woonplaats : Noord-Brabant

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Admin zo nov 14, 2010 4:20 pm

    Hoi Bic,

    Ten eerste wat fijn dat Linde weer lekker blaast enz dat is wel een goed teken dat ze zich al wat beter voelt.

    Jammer dat het met de brokjes nog niet echt wilt lukken met de danceling. Maar zolang er groei in zit en ze zich goed voelen komt dat wel. het belangrijkste is dat er voldoende voedingstoffen binnen komen en dat lijkt dus wel goed te gaan bij 3.

    Maar om Jazz kan ik me goed voorstellen dat je daar zorgen om hebt. Het klinkt niet echt goed nee. Wat voor AB geef je haar en is dat in overleg gegaan met de dierenarts? Zo te lezen komt Jazz echt voedingstoffen te kort en zijn haar darmpjes mogelijk behoorlijk ontregeld. Iets wat natuurlijk ook niet mee werkt als ze te weinig binnen krijgt en het snel weer verliest via de diarree. Heeft Jazz geen koorts ofzo? Als je hulp nodig hebt met oefenen met eten ofzo wil ik best een keertje jou kant op komen om het samen te proberen.
    Liefs Marijke
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic zo nov 14, 2010 4:35 pm

    Hoi Marijke
    Ik geef metrazol in overleg met dierenarts,omdat we haar zo snel mogelijk van de diarree af willen hebben
    Ik weet niet of zij voedingstoffen tekort komt,want dan zouden de andere drie dat ook moete hebben lijkt mij
    Ik denk eerder dat ze een virusje onder de leden heeft,weinig weerstaand
    Of wie weet,dat hoop ik natuurlijk niet,heeftz e toch wat van linde meegekregen
    Gelukkig eet ze carnibest en ad heel erg goed

    Lief van je aangeboden meis,maar ik weet zelf heel goed hoe ik kittens aan het eten moet krijgen
    Dit nestje is helaas later met brokjes eten,en dan kan ik wel blijven pushen,maar heb nu alles geprobeerd en denk nu bij mezelf "jullie weten de brokjes te vinden,dus als jullie echt vreselijk honger hebben eten jullie ze vast wel"
    Ik kan nu zo denken omdat het met rock zumba en salsa nu goed gaat

    Alleen jazz is dus nu mijn zorgenkindje:(
    Admin
    Admin
    Admin


    Aantal berichten : 68
    Registratiedatum : 10-10-10
    Woonplaats : Noord-Brabant

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Admin zo nov 14, 2010 4:52 pm

    Hoi Bic,

    Het zou inderdaad goed kunnen dat ze toch iets opgepikt heeft van het een of het ander. Nou in combinatie met de diarree moet je denk ik gewoon op letten dat voldoende binnen krijgt omdat het er sneller uit gaat en minder voedingstoffen worden opgenomen via de darmen omdat het geen tijd heeft door de diarree. Hierdoor vallen vaak dus ook af en worden ze lusteloser (minder energie).

    Ik bedoelde het ook zeker niet dat jij niet weet wat je doet want ik weet dat je het heel goed weet het was meer als ondersteuning bedoeld zodat je er even dan niet alleen voor staat met alle zorgen. Zeker niet bedoeld om jou een les te leren. Want dat heb je helemaal niet nodig.

    Mijn dierenarts had een tip gegeven wat ik zelf wel goed vond dat is homeopathische druppels door het water te geven voor een betere weerstand. Bijv Echinacea druppels. Dit geef ik nu standaard in het begin, bij ziekte of zwakte wat langer, bij de opvangers als ze binnen komen om toch wat extra te ondersteunen. Baat het niet dan schaad het op zich ook niet zolang je het maar in een hele kleine dossering geeft. Misschien is dat ook iets voor Jazz.
    Liefs Marijke
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic zo nov 14, 2010 6:40 pm

    Gelukkig eet ze de carnibest heel goed en ook het ad,dus daar zit al alles in wat ze nodig heeft.
    En nu afwachten of de ab aanslaat
    Salsa was vorige week ook niet orde maar hij is er op eigen kracht weer bovenop gekomen
    Echinacea druppels staat al heel lang op mijn lijst om te komen,maar steeds vergeet ik het weer
    Want ik heb inderdaad meer gehoord dat dit goed kan zijn
    Nu maar eens met grote letters op de kalender schrijven zodat ik het ook echt deze week ga halen;)

    Hoe gaat het eigenlijk met jouw witjes??
    En met de kleine ukkepuk?
    Je hebt al zo'n tijd geen logje meer gemaakt,dat ik toch wel heel benieuwd ben nu;)
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic zo nov 14, 2010 8:06 pm

    Ik had veel whiskas natvoer gekregen,het meeste heb ik aan sylvi en lisanne voor de zwerfkatten gegeven,alleen de junior heb ik zelf gehouden
    Net dus maar eens wat aan de danceling gegeven.........nou dat was duidelijk geen succes!
    Helemaal niet voor Jazz en Salsa,die moesten het echt niet!
    Beetje warm water erbij........nope........beetje kittenmelk erbij.........nope..........

    nou die blikjes gaan dus ook maar naar de zwerfkatten Wink
    Susanne
    Susanne


    Aantal berichten : 70
    Registratiedatum : 12-10-10
    Woonplaats : Hoofddorp

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Susanne ma nov 15, 2010 12:22 am

    Het is in elk geval een goed teken dat het met zowel Linde als Salsa beter gaat, dat geeft ook weer hoop voor Jazz. Denk zelf ook aan een virusje dat ze van Linde meegekregen hebben. Zo lang ze nog maar wel wil eten, krijgt ze hopelijk voldoende voedingsstoffen naar binnen om haar weerstand op te peppen. In Carnibest en AD zitten in elk geval inderdaad genoeg voedingsstoffen. Vind de tip van de Echinacea druppels ook een hele goede, heb ik op dit moment ook in huis, maar hoeveel druppels moet je dan aan een kitten/volwassen kat geven?
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic di nov 16, 2010 5:27 pm

    De AB bij Jazz lijkt aan te slaan
    Woog ze gisteren nog maar 328 gram,vanmorgen gaf ze de weegschaal 370 gram aan Smile
    Ze eet ook goed,vooral de carnibest valt goed in de smaak Wink
    IK hoop dat ze deze stijgende lijn blijft voorzetten

    De anderen blijven ook aankomen
    Salsa weegt nu 444 gram
    Zumba 534 gram
    Rock 685 gram

    Smile
    Bic
    Bic


    Aantal berichten : 49
    Registratiedatum : 11-10-10
    Woonplaats : Nijmegen

    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Bic za nov 27, 2010 3:39 pm

    Even een update over de danceling

    Het gaat goed met ze Very Happy Heel goed zelfs cheers

    Ze groeien nu lekker
    Vandaag zijn ze precies 8 weekjes jong
    En onze beer Rock weegt al 965 gram Laughing
    Zumba weegt 745 gram Very Happy
    Salsa weegt 670 gram
    En kleine Jazz weegt inmiddels ook al 602 gram Smile

    Salsa en Jazz wegen nog te weinig voor hun leeftijd,maar ik ben al heel blij dat ze zoveel zijn aangekomen
    Toen ik dit topic startte woog Jazz slechts 328 gram
    Dus ja het gaat goed Laughing

    Ze zijn ook heerlijk aktief en ondeugend,echt kittens dus Wink

    Gesponsorde inhoud


    Tips voor kittens die slecht brokjes eten Empty Re: Tips voor kittens die slecht brokjes eten

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 8:17 pm