Kleine uk

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kleine uk. Een forum voor iedereen die kittens lief heeft.


2 plaatsers

    Apart voeren kittens/katten op speciaal dieet

    Susanne
    Susanne


    Aantal berichten : 70
    Registratiedatum : 12-10-10
    Woonplaats : Hoofddorp

    Apart voeren kittens/katten op speciaal dieet Empty Apart voeren kittens/katten op speciaal dieet

    Bericht  Susanne za okt 16, 2010 11:37 am

    Volgens mij gaan alle topics tot nu toe over voer Very Happy, hier nog eentje.

    Vorig jaar hebben we twee keer kittens gehad die op min of meer hypo-allergeen voer moesten, in theorie zes weken lang. De eerste keer was een ramp, de kittens kwamen al overal en degene met de voedselallergie wilde absoluut niet opgesloten zitten in een ruimte. Al helemaal niet zonder haar vriendje. Dus met etenstijden haar in de bench gezet, waar ze vreselijk piepte en de boel onder plaste terwijl ze niet veel at en haar vriendje mocht in de dezelfde ruimte los zijn brokjes eten (hebben haar vriendje ook in een aparte ruimte gevoerd, dat was een nog ergere ramp). We waren erg blij dat met twee weken de jeuk en de wondjes in zoverre waren verdwenen dat we zijn gaan kijken waar ze nu precies allergisch voor was en ze gezellig met de anderen mee mocht eten. Maar een succes was het tijdens de hypo-allergene periode niet.

    De tweede keer ging het om een wat schuwer kitten met nog schuwer broertje die alleen in de slaapkamer mochten komen. Aangezien het toch maar om twee kittens ging, aten ze allebei het speciale voer (waar natuurlijk de kat waarvoor het bedoeld was weinig zin in had). We moesten er alleen elke keer aan denken om het voer weg te zetten als Bandit of Lua kwamen, want die lusten dat voer heel graag.

    Met onze oudste kat kunnen we in theorie het voer dat hij niet mag hebben hoger weg zetten (in theorie, in de praktijk wil hij voor wat brokjes ook best wel op de krabpaal springen, waar hij normaal helemaal nooit komt Crying or Very sad), maar met kittens die overal komen, vinden we het een ramp om apart te voeren.

    Hoe doen jullie dat?
    Admin
    Admin
    Admin


    Aantal berichten : 68
    Registratiedatum : 10-10-10
    Woonplaats : Noord-Brabant

    Apart voeren kittens/katten op speciaal dieet Empty Re: Apart voeren kittens/katten op speciaal dieet

    Bericht  Admin za okt 16, 2010 4:11 pm

    Wat jij schrijft is wel herkenbaar Susanne.

    Ik heb zelf 1 kitten (Tommy)gehad die intolerant bleek te zijn op voer.

    Deze bleef diaree houden met bloed enz. Na verschilende AB kuurtjes kwam er geen verbetering in en zijn we het gaan zoeken in het eten e.d. Want het moest natuurlijk wel een oorzaak hebben. Deze kitten mocht dus werkelijk geen hap van ander voer hebben dan alleen zijn speciale voeding omdat we anders niet konden zien of het zou verbeteren. Op dat moment zaten er hier nog 8 andere kittens en mijn 4 eigen katten in huis. Ja en dan mag hij geen enkele hap van iets anders hebben. Dat is al een probleem bij 1 kitten dat hij niets anders te pakken krijgt laat staan met je huis vol dieren. De enige optie die ik toen dus had was al het voer weghalen en hem apart op een kamer eten geven en ook de andere op gezetten tijden voeren en daarna alles weer weghalen. Het speciale voer vond hij niet te eten en wilde ook niet uit de groep zitten om te eten. Dat was hier dus ook een drama.

    Na 6 weken testen bleek inderdaad dat de diaree weg was en dat hij dus duidelijk het speciale voer (dierenarts lijn van Hill's) wel nodig had om gezond te blijven. Omdat ze toen met alle naar het asiel zijn gegaan weet ik niet hoe ze het daar precies hebben aangepakt maar zover ik weet ik Tommy apart gezet in een bench tijdens het eten en daarna weer los in de groep. Hij is uiteindelijk gewoon geplaatst met het advies het dieet te blijven volgen.

    Ik heb Dushi (het poesje met epilepsie) ook het probleem gehad. Zij was heel schuw en ik kon er maar zelfde zo de medicijnen ingeven. Dat ging wel prima via het eten. Maar deze medicijnen zijn vergif voor gezonde kittens. Dushi moest dus ook steeds alleen haar prakje met medicijnen eten. Dushi had hier een eigen kamer die soms moest delen met opvang kittens en dan moest ik extra opletten. Ik bleef er altijd bij zitten en ga f de andere kittens op de zelfde tijd ook een lekker prakje zonder medicijnen, tot ze alles op had en zo zorgde ik ervoor dat de andere niet de neus in haar bakje staken. Als het op was haalde ik altijd het bakje meteen weg. Soms pakte ik Dushi ook gewoon bij me (toen ze al iets langer hier was) en gaf haar de medicijnen gewoon rechtstreeks in haar mond, maar dat deed ik liever niet omdat Dushi extreem gevoelig was voor stress en daardoor juist meer risico liep op een aanval. Dushi heeft iets langer dan jaar bij mij gewoond en toen is ze geplaatst bij lieve mensen die zelf ookal 3 katten hadden.

    Susanne
    Susanne


    Aantal berichten : 70
    Registratiedatum : 12-10-10
    Woonplaats : Hoofddorp

    Apart voeren kittens/katten op speciaal dieet Empty Re: Apart voeren kittens/katten op speciaal dieet

    Bericht  Susanne zo okt 17, 2010 12:54 pm

    Dank je voor het delen van jouw ervaringen, Marijke. Met Dushi leest het dat het wat gemakkelijker ging dan bij Tommy. Dus waarschijnlijk is dat het meest handige om ze tegelijkertijd het eten te geven en dan erbij te blijven.

    Het kitten (Snoet) met tonijnallergie, stond eerst op ZD van Hill´s. We hadden ze net een paar dagen voor de jeuk verschillend blikvoer gegeven, waaronder met tonijn. Op alleen de ZD (en prednisonachtige tabletjes tegen de jeuk) ging het gelukkig met twee weken goed. De kipkittenbrokjes van Hill´s gingen daarna ook goed. Toen was die zak op en haalden we een nieuwe zak op met tonijn. Ik zei nog, goh dat is wel een andere smaak, maar zal vast niets uitmaken Rolling Eyes. Maar dat had ik mis, want de jeuk begon weer. We wisten toen in elk geval met grote waarschijnlijkheid waar de allergie vandaan kwam, wat ook handig was Very Happy. Daardoor hoefden de mensen waar ze geplaatst was er alleen maar op te letten dat ze geen tonijn binnen kreeg.

    Het kitten (Crosby) met de graanallergie had ook eerst ab (Synulox) tegen de diarree gekregen. Uit voorzorg hadden we ook Sensible brokjes gegeven van RC, maar we waren in de veronderstelling dat de ab een lichte verbetering gaf.

    Toen na 10 dagen nog steeds de diarree niet over was, maar eens ontlasting laten onderzoeken op parasieten en protozo: de darmparasiet coccidiose werd gevonden. Alleen wel een klein beetje, wat eigenlijk niet echt verklaarde dat hij zo´n last van diarree had. Medicatie daarvoor gehad (Metrazol) en nog steeds geen verbetering. Toen ook aan de ZD, totaal geen verbetering. Ondertussen wat op internet gezocht en voor het geval hij giardia zou hebben die resistent was tegen Metrazol, kreeg hij een vijfdaagse kuur Panacur. Zijn broertje (Nash) was daarmee van zijn diarree af, maar Crosby nog steeds niet.

    In de Majesteit gelezen over een parasiet met een lange naam (Tritri...... foetus), wat redelijk herkenbaar was. Nadat ik de symptomen aangaf, in overleg met de asieldierenarts toch ook maar de ontlasting op bacteriën getest en daar kwam een bacterie uit: campylobacter (zit onder andere in rauwe melk en hij kwam van een kaasboerderij....). Op medicatie (humane ab Zithromax) en ondertussen op graanvrij voer, omdat wij daar al een fijner gevoel bij hadden. Langzaam maar zeker werd het beter, tot hij aan het eind van de kuur was en we nog een klein beetje ZD over hadden wat we hem voerden Rolling Eyes....tada: weer aan de diarree. Na een weekje alleen graanvrijvoer ging het gelukkig weer goed, maar het was al met al wel een aardig speurwerkje van een paar maand om er achter te komen dat de graanallergie toch de hoofdoorzaak leek te zijn van zijn klachten. Bij de vrouw waar hij nu is, krijgen ze allebei graanvrij voer en dat lijkt goed te gaan, afgezien van stressituaties.

    Gesponsorde inhoud


    Apart voeren kittens/katten op speciaal dieet Empty Re: Apart voeren kittens/katten op speciaal dieet

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 09, 2024 8:34 am